Kahramanmaraş’taki elektrik dağıtım şirketi rezaleti tam gaz devam etmektedir. AKEDAŞ Firması özür dileyip yanlış uygulamadan döneceğine medya üzerinden halka yalan yanlış bilgi vererek suçunu katmerlemektedir.
AKEDAŞ Firmasının yaptığı yanına kâr mı kalacak? Biz kalmamasını istiyoruz.
Kahramanmaraş halkı bu konuda sahipsiz kalmıştır. Yetkililer görmüyor, duymuyor, bilmiyor…
Siyasetçiler şikayetçilere kulak tıkamaktadır. Bugün Kahramanmaraşlıya yapılanlara sessiz kalanlar yarın aynı halktan oy istemeyecek mi?
Şimdi algı çalışması olarak medya üzerinden söylenen yalan/yanlışları açıklayalım.
“Biz sizin iyiliğiniz için tarifenizi değiştiriyoruz.”
Kesinlikle YALAN!
Serbest tüketici olan aboneler elektriği ulusal tarifeye göre ucuza kullanır. Serbest tüketici tarifesi hiçbir zaman ulusal elektrik tarifesini geçemez
“Tarife değişikliğini EPDK istedi.”
Kesinlikle YALAN!
www.epdk.gov.tr sitesinden kontrol edebilirsiniz ya da 4982 sayılı kanuna göre bilgi edinme başvurusu ile öğrenebilirsiniz. EPDK’nın böyle bir isteği/emri/yazısı yoktur.
“AKEDAŞ abonelik sözleşmesini tek taraflı iptal edebilir.”
Hem YALAN! Hem HUKUKA aykırı!
Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği Madde 16/2:
“Tedarikçi, ikili anlaşmayı aşağıda sayılanlarla sınırlı olmamakla birlikte aşağıdaki haklı sebeplerden bir veya birkaçına dayanarak cayma bedeli ve/veya ceza koşulu ödemeksizin feshedebilir:
a) Tüketimi düşük serbest tüketici ikili anlaşmada belirlenen güvence bedelini süresi içerisinde ödemediğinde,
b) Kullanım yerinde usulsüz ya da kaçak elektrik enerjisi tüketildiğinde,
c) Tüketiciye ilişkin iflasının kesinleşmesi ve tasfiye memuru atanması hallerinde.”
Bu üç durum dışında abonelik sözleşmesi iptal edilemez.
“AKEDAŞ Abonelik Sözleşmesini istediği zaman iptal edebilir”
Hem YALAN! Hem SUÇ!
Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği Madde 14/1:
“Belirli süreli ikili anlaşma, anlaşmada belirlenen sürenin sonunda kendiliğinden sona erer. Tedarikçi ikili anlaşmanın sona ereceği tarihten en az 60 gün önce tüketiciyi ikili anlaşmanın sona ereceği tarih ve tüketicinin kendi portföyünden çıkartılacağı tarih konusunda kayıt altına almak suretiyle bilgilendirir.”
Elektrik aboneliği iptal edileceği zaman en az 60 gün önce tebligat kanununa göre tüketiciye bildirim yapılmalıdır. "SMS gönderdik", "Saatin üzerine kağıt bıraktık" gibi komik söylemlerin anlamı yoktur. AKEDAŞ bildirim yaptığını kendi ispat etmek zorundadır.
“AKEDAŞ Abonelik Sözleşme şartlarında değişiklik yapabilir.”
Hem YALAN! Hem ETİK DEĞİL!
Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği Madde 15/4:
“İkili anlaşma hükümlerinde değişiklik yapma işleminin bu maddede düzenlenen şekilde yapıldığına ilişkin ispat yükü tedarikçiye aittir. Aksi takdirde söz konusu değişiklik yapılmamış sayılır.”
AKEDAŞ kendi kafasına göre değişiklik yapamaz. Tüketici aleyhine düzenleme yapamazsın.
“AKEDAŞ güvence bedelini İBAN üzerinden ödeyecek.”
Kesinlikle YALAN!
Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği Madde 19/1:
“Güvence bedelinin iadesinde; kullanım yerinin son endeks okuma bilgileri tedarikçiye bildirildikten sonra, nakit tahsil edilen güvence bedeli asgari TÜFE oranı dikkate alınarak güncellenir. Güncelleme yapılmasını takiben, tüketimi düşük serbest tüketicinin söz konusu ikili anlaşmasına ilişkin tedarikçiye olan tüm borçlarının ödenmesinden sonra varsa güncellenmiş güvence bedelinin bakiyesi, anlaşmanın sona erme tarihinden itibaren en geç 5 iş günü içerisinde tüketicinin talep ettiği ödeme şekline göre iade edilir”.
Hem vatandaşı perişan edeceksin hem de parayı istediğin zaman hesaba iade edeceksin! Vatandaş nasıl istiyorsa öyle vereceksin. Kafana göre kural koyamazsın. Nasıl peşin aldıysan nakit ödeyeceksin. 100 lira aldıysan 100 lira ödemeyeceksin. Alındığı tarihten itibaren TÜFE enflasyon oranı kadar artış yaparak ödeyeceksin. Bunu da gizli kapaklı değil aboneye açıklayarak yapacaksın.
Bir de sakladıkları gerçekleri yazalım:
AKEDAŞ tazminat ödemek zorundadır!
Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği Madde 20/3:
“Tedarikçi tarafından anlaşmanın haksız feshedilmesi durumunda tedarikçi tüketimi düşük serbest tüketiciye ikinci fıkra kapsamında belirlenen tutarda ceza koşulu öder”.
AKEDAŞ sözleşmesini iptal attığı her aboneye tazminat ödemekle yükümlüdür!
AKEDAŞ ne kadar tazminat ödemek zorundadır?
Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği Madde 20/2:
“7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve ilgili ikincil mevzuat kapsamındaki tüketiciler hariç tüketimi düşük serbest tüketicinin ödeyeceği cayma bedeli ve/veya ceza koşulu cayma tarihi ya da fesih tarihi öncesi tüketicinin son 12 aylık tüketim toplamı ile cayma tarihinde ya da fesih tarihinde uygulanan fiyat esas alınarak hesaplanan toplam tutarın % 10’unu geçemez.”
Yani sizin elektrik 12 aylık elektrik faturanızın %10 u kadar tazminat ödemek zorundadır. Ayrıca Tüketici Kanununa göre kazandığınız haklar da vardır. Mağdur edildiğiniz için Tüketici Hakem Heyetlerinden ayrıca zararınızın tazminini de isteyebilirsiniz.
Ne yapmalı?
1- Çağrı merkezini arayarak şikayet kaydınızı oluşturun. Görüşmelerinizi siz de kayıt altına alın. Hukuki delildir.
2- Şikayetinizde sözleşmenizin hukuka aykırı olarak feshedildiğini, herhangi bir bildirim yapılamadığını, tazminat talebinizi bildirin. Karşıdaki operatörden mutlaka şikayet kayıt numarasını alın. 15 Gün içinde cevap verilmek zorundadır.
3- “Elektriğiniz kesilecek” şehir efsanesine inanmayın. Apartman görevlilerine, güvenlik elemanlarına bu konuda bilgi verin. Elektrik kesimi için gelen kişileri göndersinler.
4- Gene de elektriğiniz kesilir ise komşularınız ile tutanak tutun. “Kaçak elektrik kullanımından savcılığa verilirsiniz” yalanına itibar etmeyin. Sizin sözleşmeniz hala devam etmektedir. Şalteri kaldırın. Elektriğiniz kullanmaya devam edin.
Daha yazacak çok şey var ama bu konu sadece bizlerin çabası ile sonuçlanacak bir konu değildir. Acilen siyaset kurumu da devreye girerek bu kangrene neşter vurulmalıdır.
Son kelam: Bu memleketin elektriği zaten var, lazım olan kanunlara uyan firmalar.