Araç, gereç, teçhizat, ekipman ve bilgi yönünden, nelere ihtiyacı olduğunu ve bunları nasıl kullanacağını bilen müesseseler uzun vadeli hedeflerine daha kolay ulaşır. Ne yapılacağı, nasıl yapılacağı ve kimlerle yapılacağı hususları, müesseselerin en önemli sorunlarındandır.
Öte yandan personelin hangi özellikleri taşıdığının, hangi becerilere sahip olduğunun bilinmesi önemlidir. Personel, becerilerinden hangisini geliştirmek istiyorsa, bu konuda gerekli eğitimi alması sağlanarak önü açılmalıdır. Orta kademe yönetici olarak çalıştığım çok büyük ölçekli tekstil firmasının sahibine, pazarlama işini çok iyi yapabileceğimi, benim yurt dışında bir İngilizce dil kursunda eğitim almamı sağladığında, firmayla, yüzde yirmi beş daha az pazarlamacı maaşıyla on yıl sözleşme yapacağımı söylediğimde bana gülmüştü. Şimdi ben gülüyorum bir firmanın 4 aylık yurt dışı eğitimi karşılığında 10 yıl kölesi olmaktan kurtulmuşum.
Bu doğrultuda Sosyal Güvenlik Uzmanlarından ve İnsan Kaynakları Uzmanlarından bir çok teknik tavsiye alınabilir. Biz burada batıdan ithal teknik tavsiyeler yerine meseleyi daha anlaşılır bir üsluba indirgeyip, samimi ve insan merkezli tavsiyelerde bulunacağız.
1- Çalışanlara Değer Verin
Öncelikle çalışanlarınıza, insan olduklarını unutmadan, samimice, kendi özlük haklarını öğretin. Özlük haklarını bilen çalışanların müesseseyi daha iyi sahiplendiklerini ve müessese kurallarına daha fazla riayet ettiklerini göreceksiniz. Aksi halde, dedikodu vari bilgilerle, her gün bir hakkını öğrenen personelin gündeminde, sürekli özlük haklarıyla ilgili bir mevzu olacağından, müesseselerde fitneye sebep olacaktır. Zaten artık kanun zoruyla da olsa, personelin tüm haklarını vermek zorundasınız. Böylece mesele sizin kontrolünüzde olacaktır.
2- Yöntici Basireti
Yöneticilerin, çalışanların iş memnuniyeti üzerinde doğrudan etkisi her kesin mağlumudur. Bu yüzden çalışanın, yöneticisiyle alakalı duygu ve düşüncelerini bilmek gerekir. Yönetici – çalışan ilişkilerini, müessese öncelikleriyle uyumlu hale getirmede, başarıyı ödüllendirmede, personel yetiştirmede ve ekibi yönetmedeki; sevk ve idare etmedeki kabiliyetini arttırmak için, samimi bir anket yaparak, çalışanların yöneticisi hakkında ne düşündüğünü öğrenin. Çalışanların, etkili yönetim becerileri olan, sevk ve idare hususunda yeterli olan yöneticilerle çalışmasını sağlayarak, çalışanların memnuniyetini arttırmasına imkan verilmesi doğrudan verimliliğe tesir edecektir.
3- İş Memnuniyeti
Çalışanlara müessesenizde çalışmakla ilgili duygu ve düşüncelerini sorun. Bunun için örnek anketler var revize edip kullanın. Bakalım çalışanlar yaptıkları işin anlamlı ve iddialı olduğunu düşünüyorlar mı? Gelişmek ve terfi etmek için fırsatları oluyor mu? Bunları tespit edip bu bilgileri memnuniyeti ve çalışan bağlılığını arttıracak eğitim, ödül ve takdir proğramları oluşturmak için kullanın. Tabiri caizse çalışanlarınızı adam yerine koyup, işlerin daha iyi, daha düzenli ve daha verimli yapılabilmesi için ne gerektiğini sorun. Çalışanın duygu düşünce ve ideallerine önem verin.
4- Bölüm veya Ekip Verimliliği
Olumsuz ekip dinamikleri iş memnuniyetini doğrudan etkiler. Çalışanlar, ekiplerinin becerilerini ve performansını, iletişim yeteneklerini ve yönetim şeklini nasıl buluyorlar? Yüksek performansı, ekipleri takdir etmek, ödüllendirmek veya ekip becerini geliştirmek için bu bilgileri kullanarak iş memnuniyetini arttırın. Verimliliği azaltacak olumsuzlukları ortadan kaldırın.
5- Çalışanın İşten Ayrılması
İşten ayrılmak isteyen çalışanı lütfen adam yerine koyup on dakika dinleyin. Sebep, hayatında bir kere denk gelecek bir iş fırsatı mı? İddialı bir iş yeri mi? İyi bir yönetici mi? Olumlu bir çalışma ortamı mı? Veya ihtiyaç duydukları maaş ve sosyal hakların sizin müessesenizde mevcut olmayışı mı? Kamu sektöründe kurum değişikliği ya da tayin istemelerdeki sebepleri de aynı kategoride değerlendirin. Alınan cevaplar müessesenizin gelişimine katkı sağlayacaktır.
Birkaç yıl önce orta kademe yönetici olarak çalıştığım çok büyük ölçekli firma sahibine işten ayrılmak istediğimi söylediğimde nedenini sormadan “sen bilirsin” demesi garibime gitmişti. Müessese nezdinde verimsiz ve atıl bir personel olarak görülmüş olsam bile, neden ayrıldığımın sorulması halinde, müessesenin gelişimine katkı sağlayacağını düşündüğüm cevaplar, müessese ile ilgili önceden hazırladığım, olumsuzlukları ve düzensizlikleri içeren dosya elimdeydi.
Şehrimizde bu günlerde deneyimli ve nitelikli personel sıkıntısı yaşanır olmuş. Maalesef hem kamu, hem özel sektör, deneyimli ve nitelikli personelin kıymetini, onu kaybedince anlıyor. Bunun yerine nitelikli personelin kıymetini bilip, onun, yukarda bahsettiğimiz çerçevede memnun edilmesi, müesseseyi ileri taşıyacaktır. Unutmayın her şey para değil.
Başarılı personelin kıymetinin zamanında bilinmesi dileğiyle…